d.d. 13 november 2023
Aan: Alle huurdersorganisaties in de SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven)
Aanleiding: – Artikel in het ED van 17 oktober 2023 (bijlage 2)
– De urgentieverordening van 21 gemeenten in de SRE verloopt op 1 januari 2024
Beste collega-huurdersorganisatie,
Per 1 januari 2024 vervalt de huidige gezamenlijke urgentieregeling/ huisvestingsverordening voor ALLE 21 gemeenten in de SRE. (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven).
Uit het Eindhovens Dagblad van 17 oktober blijkt, dat de 21 gemeenten vinden, dat de regeling voor urgenten zelfs nog versoepeld zou moeten worden, omdat gemeenten vinden, dat urgenten te lang moeten wachten, om aan een sociale huurwoning geholpen te worden.
Als huurdersorganisaties van Compaen maken we ons GROTE zorgen over de mate waarin urgenten voorrrang krijgen op de toewijzing van sociale huurwoningen in onze regio.
Wij zijn van mening, dat gezien de enorm lange wachttijden voor reguliere woningzoekenden, inmiddels de meeste gewone woningzoekenden ook als urgent zijn aan te merken. Zo wonen jongeren jaren bij hun ouders in, zelfs met kinderen, zonder dat ze voor een passende huurwoning in aanmerking komen. Wachttijden van 10 jaar zijn al lang geen zeldzaamheid meer. Bij veel gemeenten staan voor iedere vrijkomende sociale huurwoning gemiddeld meer als 1000 woningzoekenden in de rij. DE REK IS ER HELEMAAL UIT!
Wij snappen dat er veel urgenten wachten op een woning, maar wij zijn van mening, dat de urgentieregeling de laatste jaren zelfs al veel te ver versoepeld is. De huidige wachttijden zijn niet meer te verantwoorden en uit te leggen aan onze huurders. Die mogen niet meer verder oplopen.
Wij zijn ook van mening dat men zich, per corporatie, moet houden aan de afgesproken 25% maximale toewijzing aan urgenten. In de Urgentieregeling neemt men echter het standpunt in, dat dit percentage vrij en zonder grenzen invulbaar is. Zo kunnen urgenten, na toewijzing van urgentie, in het algemeen, binnen een paar weken een passende woning uitzoeken op Wooniezie. Dat staat in schril contrast met de situatie voor regulier woningzoekenden.
We hebben ook het idee, dat veel gemeenten niet willen horen van strakke regels en een strakke toepassing, gezien de taakstelling die ze hebben. Wij zijn van mening dat dit de verantwoordelijkheid van de gemeenten zelf is en niet van de corporaties. De verantwoorde grenzen zijn in de meeste gemeentes al lang bereikt en veel te ver opgerekt. De gewonen woningzoekenden staan aan de zijlijn en kijken toe hoe hun plaats op de ranglijst steeds weer naar beneden schuift!
Gemeenten verwachten teveel van hun corporaties. Wij zijn van mening, dat gemeenten ook zelf, als de nood zo hoog is, leegstaande panden kunnen ombouwen en geschikt maken voor bewoning. In ieder gemeente zijn die te vinden. Je kunt corporaties en dus de huurders niet eindeloos blijven belasten zoals nu gebeurt!
De publicaties van de laatste tijd, stemmen ons niet vrolijk over de mogelijke versoepelingen die men nog wil gaan doorvoeren, om urgenten nog sneller te kunnen helpen. Wij zijn van mening, dat het dringend noodzakelijk is, dat we ons als huurdersorgansiaties, nu moeten laten horen, vóórdat de regels weer versoepeld gaan worden.
We denken erover om een gezamenlijke bijeenkomst te beleggen met alle betrokken huurders-organisaties over dit thema. Om gezamenlijk onze stem te laten horen. Hoe denkt u daarover?
Zou u willen reageren op de volgende vragen?
1.Hoe is de situatie bij uw corporatie? Wat vindt u daar van?
2.Is er bij u ook regelmatig sprake van een grenzenloze overschrijding van de 25% regeling?
3.Wat u vindt u van de huidige urgentieregeling?
Verordening verloopt op 1 januari 2024. Er wordt een nieuwe regeling opgesteld in de loop van 2024.
4. Heeft u behoefte aan een gezamenlijk gesprek over dit thema?
Ons doel is van dit gesprek is, om gezamenlijk te reageren op de huidige ontwikkelingen.
5. Wilt u straks in 2024 ook invloed hebben op de invulling van de nieuwe regeling?
We zouden een gezamenlijk comité kunnen vormen voor begeleiding van deze nieuwe regeling.
Groeten,
Frans van Dijk, voorzitter van HBV Compaen tel: 06-57670325 of mail: frans.dijk@ns.nl
Harold Liebreks, voorzitter van HBV Mierlo tel 06-11458196 of mail h.liebreks@telfort.nl
Als u de huidige urgentieverordening niet in bezit heeft en zou willen lezen: op verzoek mailen wij u die toe via: info@hbvmierlo.nl
Deze brief is ook verzonden aan de regio-consulent en adviseur Erik Manders van de Woonbond.